Tizenhárom év telt el azóta, hogy a Malév, Magyarország nemzeti légitársasága, végleg bezárta kapuit. A múlt ezen fájdalmas pillanata mély nyomot hagyott a légiközlekedés világában és az egykori munkatársak szívében. Az emlékek elevenen élnek bennük: a kö


A magyar légi közlekedés ikonikus szereplője, a Malév, 2012 februárjában váratlan és drámai események sorozatába lépett, amikor a Fővárosi Bíróság csődvédelem alá helyezte a társaságot. Az események szédítő sebességgel zajlottak, és a helyzet olyannyira súlyosra fordult, hogy 2012. február 3-án, 13 év után a Malév végül kénytelen volt leállítani járatait. Ez a hír sokkolta nemcsak az utasokat, hanem az egész légiközlekedési ipart is, hiszen egy korszak véget ért.

Az Aeroplex Közép-Európai Kft. (ACE) 1992 óta szolgálja a repülés világát, mint a Malév karbantartó leányvállalata. A budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren alakult meg, és azóta is elkötelezetten végzi repülőgépek karbantartási és javítási feladatait. Az évek során számos repülőgép kapott szakszerű gondoskodást a cég szakértői csapatától, amely folyamatosan a legmagasabb színvonalon végzi munkáját.

Több egykori Malévos és Aeroplexes dolgozót is felkerestünk a szomorú évforduló alkalmából. Az Aeroplex elektromos rendszer mérnöke elárulta lapunknak, hogy több kollégája, köztük ő maga is az újságokból és rádióból értesült a sokkoló hírekről. A magyar légitársaság egykori dolgozója a szerencsésebbek közé tartozott, ugyanis a leállás után nem maradt munka nélkül.

Az elektromos rendszer mérnök elárulta, hogy a pénteki nap utáni első hétfőn összeült a mérnöki csapat, ahol a vezetőség tájékoztatta őket a Malév csődjéről. Szinte pillanatok alatt, körülbelül 10 perc leforgása alatt, a dolgozókat csoportosították aszerint, hogy ki maradhat, és ki távozik. A Blikknek nyilatkozó mérnök elmondta, hogy a válságos helyzet ellenére nem keresett másik munkát, hiszen az általa képviselt szakterület rendkívül speciális. A helyzet súlyossága ellenére örömmel emlékezett vissza arra, hogy 13 évvel ezelőtt sikerült megtartania az állását, mivel itthon a mai napig nincs megfelelő képzés ezen a területen.

Aznap a munka elég intenzíven zajlott, de mégis folytatódott gördülékenyen – nem volt más választásunk.

"Örömmel töltött el, hogy megőrizhettem a munkámat. Nem akartam tovább mélyedni a múlt eseményeibe, hiszen ez a hozzáállásom. Ilyenkor az ember gyakran tehetetlen, bár lehet, hogy nem észleled, de a nap holnap is fel fog kélni..." - osztotta meg a férfi a cseppet sem vidám időszakról.

A Malév egykori első tisztje éppen Prágába készült, amikor a légitársaság sorsdöntő csődjéről értesült. Már úton volt a repülőtér felé, amikor a szolgálatvezető telefonon hívta, és átadta neki a megdöbbentő híreket, amelyek gyökeresen megváltoztatták az életét.

"Amikor megérkeztem, ott volt mindenki, a lányok zokogtak, és csak annyit mondtak nekünk, hogy pakoljuk össze a dolgainkat" - idézte fel a Malév egykori első tisztje a 2012. február 3-i eseményeket. A délelőtti órákban összeültünk a hangárban, ahol részletesen tájékoztattak minket arról, hogy miért állt le a légitársaság működése. A pilóta szerencsére viszonylag hamar visszatérhetett a munkába, és lapunknak elmondta:

Mint munkavállaló hamar visszanyertem a lábam, de mint ember, ez nem volt olyan egyszerű. Mégis, egy gyermeki álom darabjaira hullott...

Az Aeroplex egykori szerkezeti mérnöke éppen külföldön tartózkodott azon a fekete pénteken, amikor bejelentették, hogy a Malév végleg bezárja kapuit. A férfi a kollégáitól kapott SMS-ből értesült a szomorú hírről, amely megerősítette, hogy a légitársaság sorsa valóban megpecsételődött.

"Az volt az igazi sokk, amikor hazaértünk és egy kihalt reptér fogadott minket. Előtte azért nyüzsgés volt, de mikor visszajöttünk külföldről, emlékszem szakadt a hó és a korábbi forgalomnak hűlt helye volt" - osztotta meg lapunkkal a férfi a történtek utáni első pillanatokat, amikor ő is szembesült vele, hogy valóban leáldozott a Malév csillaga.

A szerkezeti mérnök elárulta, hogy ő a szerencsések közé tartozott, és megmaradt a munkája, azonban az ottani dolgozók közel kétharmadának búcsút kellett intenie a reptértől. A férfi azt is hozzátette, hogy annak ellenére, hogy nem maradt állás nélkül, a következő években félő volt, hogy az ACE a későbbiekben a Malév sorsára jut és még évekig a bizonytalanság lengte be a mindennapjaikat.

Az Aeroplex korábbi forgalmi karbantartásban dolgozó szerelőjét meglepte a valóság, amikor február 3-án reggel 6-kor bejelentették a légitársaság sorsát. A karbantartási osztály négy műszakban közel 30 főt foglalkoztatott, és a lapunknak nyilatkozó szerelő aznap éjjel is dolgozott, majd kollégáival visszatért pihenni. Az éjszaka során csak annyit mondtak nekik, hogy reggel a vezetőség felkeresi őket, amit kora reggel meg is tettek. Ekkor a szerelők körülbelül 80%-ának közölték, hogy azonnali hatállyal megszűnt a munkaviszonyuk. Mindenki egy szemeteszsákot kapott, és utasítást, hogy ürítsék ki a szekrényeiket, majd távozásukkor adják le a belépőkártyáikat.

Hatalmas volt a döbbenet, többen a parkolóban beszélgettünk a történtek után, nem akartuk elhinni. Azon gondolkodtuk, hogy hol a kandi kamera?

- mondta a Line Maintenance egykori szerelője.

A férfi megjegyezte, hogy miután egyik pillanatról a másikra munka nélkül maradt több kollégájával egyetemben, másik állás után kellett keresnie. Ugyan végkielégítést kaptak, amivel az egykori szerelő négy hónapig el tudta tartani magát, majd négy másik kollégájával Indiában kaptak munkát júniustól.

"Ez egy tragédia volt, mindannyiunkat nagyon megérintett. De ennek köszönhetően megtanultuk, hogy nem szabad ragaszkodni egy munkahelyhez, a történtek ráébresztettek arra, mennyire fontos, hogy flexibilisebbek legyünk. Eltelt 13 év, azóta már sokkal könyedebb visszatekinteni erre az időszakra. Én nem akartam mással foglalkozni, és ez az összeomlás rengeteg ajtót nyitott azok előtt, akik ebben a szakmában akartak maradni."

Egy különleges édesanya a Malév kötelékében dolgozott mérnökként a 2010-es évek közepén. Az ominózus pénteken, miután elvitte két kisgyermekét az óvodába és iskolába, telefonhívást kapott a nővérétől, aki csupán annyit kérdezett: megvan-e még a munkája. Amikor végre megérkezett a reptérre, a hangárban kaotikus állapotok uralkodtak; a levegő megfagyott, és órákon át csak a pletykák szőtték a feszültséget a dolgozók között.

Délután a hangárban bejelentették a szomorú hírt: a Malév csődöt jelentett. Az egyik egykori dolgozó emlékezett arra, hogy ebben a nehéz pillanatban a reptér területéről kikísérték a pilótákat és a légiutaskísérőket, akiknek ezzel a munkaviszonyuk is véget ért.

A jelek már régóta ott voltak, de a környezet mindig megnyugtatott: "Jaj, a Malév úgysem fog csődbe menni!" Ezzel próbáltuk elhessegetni a félelmeinket. Amikor végül bejelentették a hírt, azonnal aktiváltam a túlélő üzemmódot, már a fejemben futottak a 'Zs' terv variációk... A következő hét hétfőjén ülésre hívtak minket, és állásidőre küldtek, ami azt jelentette, hogy megkaptuk az alapfizetésünket, de nem dolgoztunk. Egyedülálló anyaként magamra vállaltam a gyerekeim oviba és iskolába vitelét, miközben próbáltam megőrizni a látszatot, hogy minden rendben van. De valójában nem dolgozni mentem, hanem haza, és vártam a telefont, hogy megtudjam, hol találhatok új lehetőséget – emlékezett vissza a mérnök, akit 2012 februárjában értesítettek arról, hogy megszűnt a munkaköre. Ezt követően egy alacsonyabb bérű pozíciót ajánlottak számára szerkezetjavító műhelyben, mint mérnökasszisztens, amit a válságos helyzet és a repülés iránti szenvedélye miatt nem tudott visszautasítani.

Azt szoktam mondani, hogy most tapasztalom meg először az életkorom olyan hirtelen és drámai változását.

- fogalmazta meg az édesanya, akiben többször is felmerült a kérdés, hogy vajon miért éppen őt tartották meg. Hiszen számos házaspár szenvedett a csőd következtében, és valódi tragédiákat éltek meg a légiközlekedésben dolgozó párok. Ilyen helyzetekben az ember valóban felnő, és kénytelen szembenézni azzal a keserű igazsággal, hogy a Mikulás nem létezik...

Az Aeroplex korábbi ügyeletes vezető mérnöke, aki egykor a Malév kötelékében tevékenykedett, meglepő emlékeket osztott meg a Blikknek. Elmondta, hogy 2012. február 3-án éppen metróval utazott egy Q400-as tanfolyamra, amikor édesanyja telefonhívása teljesen váratlanul érte: a Malév csődbe ment.

Azt állítottam, hogy ilyesmi nem létezik.

- válaszolta egykor a mérnök, ám hamarosan kénytelen volt szembenézni a kegyetlen valósággal. A remény lángja még hetekig élt a lelkükben, miközben senki sem tudott semmiféle konkrétumot. Abban a hitben ringatták magukat, hogy "majd csak érkezik valami más", de az élet másképp alakult.

A Malév egykori ügyeletes vezető mérnökét végül egy hónappal a csőd után bocsátották el olyan körülmények között, hogy fizetést nem tudnak biztosítani, bejárnia sem kell többet, ám a papírforma szerint még áprilisig élt a "munkaviszonya". A mérnök elárulta, hogy félállásban repülőket jégtelenített, az ebből félretett pénzzel húzta ki hónapokig. Ugyanis közel 140 helyre adta be a jelentkezését bel- és külföldön egyaránt, azonban csak júliusban kapott pozitív visszajelzést, akkor viszont már 5 különböző helyről, így a csőd után közel fél évvel kezdett el Svájcban dolgozni.

Related posts