A hetven év feletti autósok gyakran inkább lemondanak a jogosítványukról, mintsem hogy kockázatot vállaljanak a vezetés folytatásával.
Az idős sofőröket 70 éves korukban újra vizsgázniuk kell, mint először, hogy vezethessenek - ha a munkáspárti kormány és a DVLA enged a nyomásnak Nagy Britanniában. Sokan nem túl lelkesek, és inkább feldnák jogosítványukat, semmint vállalkozzanak ezekre a vizsgálatokra.
A változás nyomán a járművezetőknek mostantól látási és kognitív teszteken kell bizonyítaniuk, hogy alkalmasak a vezetésre.
"Ezeket a teszteket egészségügyi szakemberek végzik, gyakran a háziorvos vagy egy kijelölt orvos. A felmérések tartalmazhatnak látásteszteket, kognitív értékeléseket és beszélgetéseket olyan különleges egészségügyi problémákról, amelyek befolyásolhatják a biztonságos vezetést."
Bizonyos esetekben a 70 év feletti gépjárművezetőktől elvárhatják, hogy gyakorlati vezetési vizsgát tegyenek a jogosítványuk megújításának folyamatában. Ez különösen akkor fordul elő, ha orvosi értékelések során kétségek merülnek fel a vezetési képességeik biztonságosságával kapcsolatban. A gyakorlati vizsga hasonlít ahhoz, amit az első jogosítvány megszerzésekor kellett teljesíteni, és célja, hogy felmérje a vezető járműkezelési készségeit különböző közlekedési és útviszonyok között.
Az életre szóló jogosítvány bevezetése egyértelműen problémás lépés volt. Szerintem indokolt lenne, ha ötévente frissítenék ezt a dokumentumot. 81 évesen osztom azt a véleményt, hogy 70 év felett érdemes lenne háromévente megújítani, és legalább egy látásvizsgálatot kérni az idősebb járművezetőktől. Amikor rendőrként dolgoztam, a 25 yardos teszt során sok idős ember nem tudta elolvasni a rendszámokat. Ez komoly aggodalomra ad okot – fogalmazott egy tapasztalt angol sofőr.
Bármennyire is magabiztosnak érzi magát valaki a vezetői képességeit illetően, bizonyos életkor után a reflexei és a perifériás látása fokozatosan romlani kezd. Különösen aggasztó, amikor egy jómódú, idős ember, aki alig tud járni, mégis beül egy nagy teljesítményű autóba. Úgy vélem, hogy a 70 év feletti sofőrök esetében érdemes lenne szimulátorokon tesztelni a reflexeiket és a perifériás látásukat, hogy biztonságosabbá tegyük az utakat.
Egy másik sofőr szerint viszont: "Nem látom a problémát. Vannak azonban sokkal fiatalabb sofőrök, akik túl hiúak ahhoz, hogy szemüveget viseljenek, amikor szükségük lenne rá. Már 50 éves kor után ötévente kellene elvégezni ezeket a vizsgálatokat."
A második hozzátette: "A 80. születésnapomon adtam fel a jogosítványomat, mivel nem akartam egy újság címlapján végezni, hogy halálos balesetet okoztam.