A segélykiáltás elhangzása után drámai helyzet alakult ki Európa egyik legnagyobb autógyártó országában.


Zsinórban nyolcadik hónapja szenved csökkenést az Egyesült Királyság autóipara, hiszen októberben ismét csökkent a gyártási volumen. A termelés visszaesése mögött elsősorban az export csökkenése, a kulcsfontosságú modellek gyártásának leállítása, valamint az új, főként elektromos autókra való átállás áll. Az elektromos autókra való áttérés nemcsak technikai, hanem jogi kihívások elé is állítja az iparágat. A szigorú állami előírások, amelyek az eladásokra vonatkoznak, várhatóan nem teljesülnek, ami komoly büntetéseket vonhat maga után az autógyártók számára.

Az Egyesült Királyság autógyártása jelentősen csökkent októberben a Brit Autógyártók és -Kereskedők Szövetségének (SMMT) friss adatai szerint:

Múlt hónapban CSUPÁN 77 484 AUTÓ KÉSZÜLT NAGY-BRITANNIÁBAN, AMELY 15,3 SZÁZALÉKOS VISSZAESÉST JELENT 2023 AZONOS IDŐSZAKÁHOZ KÉPEST.

Ez a folyamat azt is magával hozta, hogy idén már nyolcadik hónapja folyamatosan csökkent a szigetországban előállított autók száma. Az év kezdete óta összesen 670 346 gépjármű készült, ami 10,8%-os visszaesést tükröz 2023 első tíz hónapjához viszonyítva.

Fontos hangsúlyozni, hogy az exportra készült autók száma 17,6 százalékkal csökkent, míg a hazai piacra gyártott járművek esetében a visszaesés 4,7 százalék volt a tavalyi év októberi adatokhoz viszonyítva. Ha az egész évet tekintjük, megállapítható, hogy az Egyesült Királyságban exportra gyártott autók száma éppen hogy meghaladta a 600 ezret, ami közel 15 százalékos visszaesést tükröz az előző év azonos időszakához képest.

Mike Hawes, az SMMT vezérigazgatója szeptemberben még úgy nyilatkozott, hogy az ágazat továbbra is optimista a növekedéshez való visszatérést illetően, mivel tavaly rekordszintű beruházást jelentettek be. Összesen mintegy 20 milliárd font (közel 9 940 milliárd forint) értékű beruházásról van szó, amelyet az elektromos autók gyártására történő átállás érdekében valósítanak meg az egyes szereplők.

Fontos azonban azt is megjegyezni, hogy a független előrejelzések szerint idén csupán 911 ezer személyautó és kishaszongépjármű készülhet az Egyesült Királyságban.

Összehasonlítva az előző év adataival, akkor csupán 905 ezer személyautót készítettek. A jövőbeni kilátások sem túl biztatóak: a szigetország járműgyártásának volumene a következő esztendőben tovább csökkenhet, és a becslések szerint 2025-re csak 839 ezer személyautó és kisteherautó hagyhatja el a gyártószalagokat.

Mike Hawes legutóbbi nyilatkozatában hangsúlyozta, hogy a globális autópiac lassulása, különösen az elektromos járművek szegmensében, jelentős hatással van a gyártási folyamatokra. Az Egyesült Királyságban a helyzet különösen aggasztó, mivel az állam szigorú célkitűzései mellett nem állnak rendelkezésre olyan ösztönzők, amelyek támogatnák az elektromos járművek eladását.

Mindezek fényében nem csoda, hogy

a Brit Autógyártók és -Kereskedők Szövetsége már szerdán, a legfrissebb októberi gyártási számok publikálása előtt sürgős kormányzati beavatkozást kért.

Az SMMT indoklása szerint az elektromos járművek iránti kereslet gyengesége, valamint az átállás költségeinek fenntarthatatlansága miatt elengedhetetlenné vált a változtatás. Az állásfoglalásukban jelezték, hogy a folyamatosan növekvő értékesítési kvóták kötelező betartása, együtt a kereslet alacsony szintjével, idén mintegy 6 milliárd font (majdnem 3000 milliárd forint) többletköltséget jelent a brit autóipar számára.

Az SMMT figyelmeztetése alapján ennek súlyos hatásai lehetnek az ágazat üzleti működésének fenntarthatóságára és a munkaerőpiac helyzetére.

A brit jogszabályok szerint az idei évben forgalomba helyezett személyautók 22%-ának, míg a kisteherautóknak 10%-ának elektromos meghajtással kell rendelkeznie. A gyártóknak közel 7,5 millió forintnak megfelelő, 15 ezer font összegű büntetést kell leróniuk minden egyes belsőégésű motorral működő jármű után, amelyet a megadott kvótán túl értékesítenek.

Jövőre az elektromos autók és furgonok forgalma jelentős növekedésen megy majd keresztül, mivel a piaci részesedésük a teljes értékesítési volumen 28, illetve 16 százalékára emelkedik. A brit munkáspárti kormány már jelezte, hogy a konzervatív elődje által kitűzött, 2035-ös határidőt felül kívánja vizsgálni, és a célja a 2030-as időpont visszaállítása. Ez azt jelenti, hogy ezután már nem lesz lehetőség új benzin- és dízelüzemű személyautók és furgonok forgalomba helyezésére Nagy-Britanniában.

Related posts