A török felek sem elégedettek a BYD ütemezésével, de ez önmagában még nem bizonyítja a szegedi projekt késlekedését.


Hosszabb távon az lehet fontos, hogy a török ipari munkaerőköltség a magyar fele, így a török üzem cégen belüli konkurenciát jelenthet a szegedinek.

A magyar kormánybiztos véleménye szerint a szegedi BYD-üzem körüli hírek nem állják meg a helyüket, mivel a törökországi beruházás jelenlegi helyzete nem kedvező. Törökországban is akadnak, akik osztják ezt a nézetet, hiszen a helyi gyártás elindítását eredetileg is másfél év múlva tervezték.

A Reuters keddi jelentése szerint a kínai autógyártó, a BYD, a korábbi bejelentésével ellentétben nem 2025 októberében, hanem csak 2026-ban indítja el a termelést szegedi gyárában. Ezen kívül a tervezett évi 150 ezer autó helyett kezdetben csupán néhány tízezer jármű gyártására számítanak, amelynek mennyiségét 2027-re kívánják fokozatosan növelni. A cikk arra is kitér, hogy a magyar üzem helyett a cég törökországi gyárában tervezik felpörgetni a termelést.

* Álhír az értesülés Joó István kormánybiztos posztja szerint. A HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója azt írta, "a szegedi munkálatok teljes gőzerővel haladnak, és ahogyan azt a BYD központja ma is megerősítette, semmilyen módosulás nincs a hazai gyárépítés és gyártási felfutás tekintetében". A BYD a Reutersnek nem reagált.

* Három képet is megosztott a kormánybiztos Facebookon, amelyeken az látszik, hogy míg a szegedi beruházás előrehaladott állapotban van, a török gyár építése még el sem kezdődött. Joó szerint a Reuters nem volt elég alapos, mert nem ment el a török és a magyar gyárépítés helyszínére.

* A gyár a tervek szerint (egy évre arányosítva) 150 ezres kapacitással kezdene termelni, amit 2027-ben és 2028-ban is jelentősen növelnének a Reuters információi szerint.

A helyi beruházással kapcsolatban azonban felmerülnek aggályok: Cengiz Eroldu, a török autógyártók szövetségének (OSD) elnöke két héttel ezelőtt egy interjú során kifejezte elégedetlenségét, hangsúlyozva, hogy bár a projekt bejelentése már több mint egy éve megtörtént, a kiválasztott helyszínen eddig még semmilyen komoly előrelépés nem történt.

Kezdetben Szegeden kizárólag villanyautók gyártását tűzték ki célul, ám az idő múlásával a vásárlói igények és az elektromos BYD-modellekre kivetett 27%-os uniós vám következtében a kínálatban egyre nagyobb szerepet kaptak a tölthető hibridek. Ezen kívül a vállalat marketingstratégiáját, a viszonteladókkal való együttműködését, valamint a HR-irányelveit is átdolgozták.

Related posts