A robottechnológia egyre inkább átalakítja a munka világát, és várhatóan az alacsonyabb képzettségű munkaköröket fogja átvenni.


A kormány fokozatosan csökkenti a köznevelésre szánt anyagi forrásokat, amely magában foglalja az óvodákat, az általános iskolákat és a középiskolákat – nyilatkozta Totyik Tamás, a Pedagógusok Szakszervezetének elnöke a KlikkTV Mélyvíz című műsorában.

Totyik Tamás véleménye szerint az állam fokozatosan növeli az egyházak és alapítványi magánintézmények részére átadott köznevelési források arányát. A rendelkezésre álló statisztikákból az is egyértelműen kiderül, hogy a kormány a tömegsport és az élsport területén jelentősebb összegeket költ, mint amennyit az összes általános iskola fenntartására fordít. "Ez a tendencia egyértelműen az olasz fasiszta állam struktúráját idézi" - tette hozzá.

A szakszervezeti vezető hangsúlyozta, hogy az Európai Bizottság kijelentései nem véletlenszerűek, amikor az oktatás finanszírozásának jelentőségéről és a pedagóguspálya vonzóbbá tételére szánt további forrásokról beszél. Az uniós döntéshozók világosan észlelték, hogy a gazdasági célok és az oktatás költségvetése között súlyos diszharmónia mutatkozik. A közoktatás jelenlegi állapota pedig azt jelzi, hogy a kormány által kitűzött célok, különösen a képzett munkaerő előállítása, elérhetetlenek maradnak. Ezért is kiemelten fontos az uniós támogatás a pedagógusok bérének emelésére, hiszen ha sikerül növelni a pálya vonzerejét, az hozzájárulhat az oktatási rendszer stabilizálásához.

Totyik Tamás kifejtette, hogy a lengyel szakszervezetek kongresszusán, amely novemberben zajlott, Donald Tusk miniszterelnök hangsúlyozta: szükség van egy olyan nemzeti alaptantervre, amelyet a kormány a szakszervezetekkel együttműködve dolgoz ki. Ennek a tervnek célja, hogy felkészítse a jelenlegi iskolások generációját a mesterséges intelligencia használatára. Tamás meglátása szerint azonban itthon a mesterséges intelligencia alkalmazása szinte tabunak számít. Hozzátette, hogy a kormány, mint a legnagyobb álhírek forrása, nem érdekelt abban, hogy az emberek képesek legyenek megkülönböztetni a hamis információkat a valóságtól. A gazdasági szektort csupán az foglalkoztatja, hogy egy-egy személy milyen gyorsan tud megoldani problémákat, függetlenül attól, hogy mesterséges intelligenciát használt-e vagy sem.

A legnagyobb kihívás, amellyel a magyar társadalomnak szembesülnie kell, az alacsonyan képzett munkavállalók helyzetének megoldása, hiszen a mesterséges intelligencia és a robotika egyre inkább átveszi a munkájukat. A PISA felmérés alapján a 15 éven aluli fiatalok körülbelül 60 százaléka ebbe a csoportba tartozik. Felmerül a kérdés: hogyan fogunk foglalkozni ennyi fiatal emberrel a jövőben?

Related posts