**Elfeledett álmok a doboz mélyén - a digitális oktatás kudarca Magyarországon** A dobozban porosodó álmok képe jól szimbolizálja a digitális oktatás sorsát Magyarországon. Az ígéretes kezdeményezések és innovatív megoldások ellenére a rendszer végül nem


A kormányzati digitális oktatási program látványos kudarcot vallott, az iskolai laptopok nagy része soha nem jutott el a tantermekbe, vagy ha igen, már használhatatlan volt.

A Népszava nyomozása szerint az Orbán-kormány Digitális Oktatási Stratégiája inkább politikai látványosság volt, mint valódi előrelépés az oktatásban. A projekt mögötti szándék nem az volt, hogy a diákok modern technológiához jussanak, hanem hogy a statisztikákban jól mutasson, hány laptopot osztottak ki - függetlenül attól, hogy ezek valaha is működésbe léptek-e. Ráadásul a beszállítók között több kormányhoz közel álló cég is szerepelt, köztük olyan vállalatok, amelyek Orbán Viktor testvérének régi birkózótársához, illetve Palkovics László barátjához köthetők.

Egy dunántúli tanár elmondása szerint az iskolájukban két éven át bontatlan dobozokban álltak a laptopok, mivel digitális táblát nem kaptak, így nem tudták használni az eszközöket. A gépek akkumulátorai közben tönkrementek, a tankerület pedig még arra is kötelezte őket, hogy időnként lefotózzák a lezárt dobozokat, bizonyítva, hogy a készülékek megvannak.

A program működésének abszurditását jól mutatja az is, hogy sok család akkor is kapott laptopot, ha kifejezetten jelezte, hogy nincs rá szüksége. Egy szülő például már a határidő előtt írásban kérte, hogy gyermekük ne kapjon gépet, mivel otthon négy is van. Néhány hónappal később mégis megkeresték az iskolából, hogy menjenek aláírni a szerződést, mert a gyerek nevére már lekönyvelték az eszközt. A laptopot végül hazavitték, ahol azóta is bontatlanul hever a dobozában.

A program "népszerűségét" az is mutatja, hogy a regisztrációs felületet idén több tankerületben is meghosszabbították, sőt az igénylési kör is bővült. Ennek ellenére egyre több a bizalmatlan szülő, miután idén már csak használt, akár négyéves laptopokat osztanak, amelyeket a végzős diákoktól gyűjtöttek vissza. Sokan nem akarnak felelősséget vállalni ezekért az eszközökért, amelyek állapota erősen kérdéses.

A digitalizáció tartalmi aspektusa sem tudott kitűnni. A pedagógusok véleménye szerint a Kréta rendszer keretein belül elérhető digitális tananyag alig nyújt valami újat az oktatási folyamathoz; csupán a papíralapú tankönyvek digitális másolataként funkcionál. Az egyik tanár megjegyezte, hogy...

A digitális tananyag sajnos nem éppen a legjobb minőségű, és sokszor csak frusztrációt okoz.

Mert teljesen hiányzik belőle az a dinamizmus és interakció, ami a modern oktatás alapvető pilléreit képezi.

Akadtak azonban, akik próbáltak újítani. Egy budapesti történelemtanár például hónapokon át dolgozott egy saját fejlesztésű interaktív tananyagon, amelyet a diákjai lelkesen használtak. A tankerület viszont közbelépett, és közölte, hogy az anyag nem felel meg a Nemzeti alaptanterv előírásainak, így a tanár kénytelen volt visszatérni a papírtankönyvhöz és a füzethez.

Related posts