A Magyar Könyvelők Országos Egyesülete úgy véli, hogy az ügyfélkapu megszüntetését el kell halasztani.


A korábban alkalmazott QR kódos és authentikátor alapú második faktor kapcsán egy friss felmérés készült, amely várhatóan nem túl kedvező eredményekkel zárult. A válaszadók között meglehetősen kevesen vallották be, hogy tisztában vannak azzal, milyen elvárásokat támaszt az állam az elektronikus ügyintézés során.

A Magyar Könyvelők Országos Egyesülete (MKOE) nemrégiben nyilvánosságra hozott egy közleményt, amelyben kifejezte aggályait a Digitális Magyarország Ügynökség (DMÜ) ügyfélkapu megszüntetésével kapcsolatban. A közlemény szerint a jogalkotó megtiltotta a DMÜ számára, hogy elhalassza az ügyfélkapu 2025. január 15-én éjfélkor esedékes leállítását. Az új ügyfélkapu+ bevezetésének indoklása az, hogy az eddig alkalmazott egyfaktoros (login+jelszó) belépési rendszer "nem elegendő", azonban a közlemény megjegyzi, hogy erre vonatkozóan konkrét bizonyítékokat eddig senki sem mutatott be.

Az MKOE szerint eközben az IDOMSOFT Zrt. még csak most, 2024. december 4-én írt ki pályázatot az ügyfélkapu helyébe lépő ügyfélkapu+ második faktorának a bővítésére.

A MKOE tapasztalatai alapján megfigyelhető, hogy az állampolgárok nemcsak az "authentikátor" kifejezést nem értik, hanem a QR kódos regisztrációt is bonyolultnak és nehezen érthetőnek találják. Ennek fényében a DMÜ irányítása alatt működő IDOMSOFT Zrt. úgy döntött, hogy egy új, email alapú bejelentkezési lehetőséggel bővíti a második azonosítási faktort. Érdekesség, hogy ezt a pályázatot éppen most írták ki. A pályázat részletes leírása és specifikációja az EPR platformján érhető el.

A közleményben kifejtették, hogy bár kaptak ígéretet a pályázat kiírása előtti egyeztetésre, arra végül nem maradt idő. Az egyesület véleménye szerint ez is jól tükrözi, hogy az ügyfélkapu megszüntetése elhamarkodott döntés volt, amit érdemes lenne későbbre halasztani.

Related posts