Újabb fontos lépés történt a gárdonyi csőrepedés ügyében: elindult az izolációs fal kivitelezése.

Fontos előrelépés történt a MOL által végzett kármentesítési munkálatokban Gárdony zártkerti területén, ahol egy termékvezeték repedése talajszennyezést okozott. A vállalat a hatóság felé benyújtott tényfeltárási záródokumentáció szerint megkezdte egy izolációs fal építését, amely hosszú távon megakadályozza a szennyezés továbbterjedését.
A kármentesítési folyamat most egy új fejezethez érkezett az izolációs fal kialakításával. A szakértők 1,3 méter átmérőjű, körülbelül 27 méter mély furatokat alakítanak ki, amelyek egymással átfedésben helyezkednek el. A furatokba a fellazított talajt vízzel kevert cement és bentonit keverékével töltik fel. Ez a speciális anyag egy hatékony vízzáró réteget hoz létre, amely megakadályozza a szennyező anyagok további terjedését.
A fal létrehozásának szükségessége abból fakad, hogy az üzemanyag a talajba jutva egy 15-17 méter mélyen elhelyezkedő agyagos rétegen, az úgynevezett "fekü"-n terjed el. Ennek a rétegnek a fokozatos lejtése miatt a szennyeződés mozgása lassú, de folyamatos, így a jövőben nem zárható ki a további terjedés lehetősége. A legoptimálisabb megoldás egy folyadékzáró izolációs fal kialakítása, amely figyelembe veszi mind az üzemanyag, mind a felszín alatti víz áramlási irányát.
- fejtette ki Tamás Csaba, a kivitelezést irányító Békés Drén cégvezetője.
A szennyezés hatása egy 30-40 méter sugarú területet érint, és eddig nem terjedt tovább. Az új technológiai megoldások célja, hogy ezt a helyzetet hosszú távon fenntarthatóan kezeljék. A MOL az utóbbi hónapok során egy automatizált rendszert telepített, amely képes eltávolítani a talajba került üzemanyagot. E rendszer működése során naponta 700-1300 liter üzemanyagot távolítanak el a talajból, miközben folyamatos erőfeszítéseket tesznek a szennyezés felszámolására és a terület rehabilitációjára.
Mint felelős vállalat, elköteleződtünk amellett, hogy a károk mihamarabbi megszüntetése és a környezetünk védelme érdekében lépjünk fel. Az izolációs falunk pontosan ezt a célt szolgálja: megakadályozza, hogy a szennyezés elérje a város más részeit vagy a Velencei-tó vízgyűjtőjét.
- nyilatkozta Kozma Szabolcs, a MOL Magyarország logisztikai vezetője.
A MOL mintegy fél milliárd forintot invesztál az izolációs fal megépítésébe, és a teljes kármentesítésre szánt összeg valószínűleg milliárdos nagyságrendre is rúghat. A fal kiépítése körülbelül egy hónapot vesz igénybe, míg az előkészítő munkálatok és a helyreállítás összesen körülbelül 2,5 hónapot fognak igényelni. A résfal létrehozása után a MOL átfogó helyreállítást és kártalanítást fog végezni.
Előzmény: 2024 októberében észlelt repedést a MOL Százhalombattát Péccsel összekötő termékvezetékén Gárdony zártkerti, vezetékes vízzel nem ellátott részén. Ilyen típusú anyagfáradás, repedés a vezetékrendszer 60 éves fennállása óta még sosem fordult elő. A MOL azonnal cselekedett, és az eset óta folyamatosan dolgozik a szennyezés felszámolásán, valamint a terület helyreállításán. A károk mielőbbi elhárítására a MOL mintegy 1614 tonna szennyezett földet szállított el.
Ezt követően megkezdődött a szennyezés mértékének felmérése, amelynek keretében kutatófúrásokat végeztek el. A fúrásokat úgy tervezték meg, hogy amennyiben gázolaj vagy benzin szennyeződést észlelnek, azt hatékonyan ki tudják nyerni a kutakból.
Jelenleg 30db, üzemanyag eltávolítására szolgáló kút üzemel a területen, amelyekkel kezdetben naponta 500-600, majd az automatizált, telepített szivattyúkkal működő rendszer üzembe állítását követően már napi 700-1300 liter üzemanyagot távolítanak el a talajból.
Jelenleg közel 100 m3 üzemanyagot sikerült kitermelni, ami jelentős előrelépést jelent. Ezen túlmenően a föld alatti szennyezettség figyelemmel kísérése érdekében további monitoring kutakat hoztak létre, így a területen most már körülbelül 35-40 figyelő kút működik. A MOL folyamatosan konzultál az illetékes hatóságokkal, az önkormányzattal, és rendszeresen tájékoztatja a helyi lakosságot is a fejleményekről.