Újabb súlyos csapás érheti az európai autóipart: 2025-re milliárdos bírságok és gyárbezárások várhatók.
Március 6-án minden az ESG-szempontokról, az azoknak való megfelelésről, a zöld átállás gyakorlatairól fog szólni. A legújabb ESG konferenciánk részletei a linken.
Az uniós tagállamok közül Németország, Olaszország és Csehország, tehát lényegében az európai autóipar vezető szereplői, határozott ellenvéleményüket fejezték ki az uniós CO2-kibocsátási célértékeket nem teljesítő autógyártókra kirótt pénzbírságokról - írta meg a Reuters.
Az Európai Unió 2019-ben szigorú CO2-kibocsátási előírásokat állapított meg az új személygépkocsikra és könnyű haszongépjárművekre vonatkozóan, hogy előmozdítsa az éghajlatvédelmi célkitűzéseit. Az előírásokat úgy alkották meg, hogy azok folyamatosan az idő előrehaladtával szigorodnak. A következő ugrás 2025-ben lesz, ez alapján
A gyártóknak 2021-hez viszonyítva 15%-os csökkenést kell elérniük az új személygépkocsik és kisteherautók átlagos CO2-kibocsátásában, flotta szinten.
Iparági elemzők arra figyelmeztetnek, hogy az európai autógyártóknak akár 15 milliárd eurós büntetéssel is szembe kell nézniük a környezetvédelmi célok elmaradása miatt, és a legnagyobb vesztes valószínűleg a Volkswagen lesz. Ez a megdöbbentő összeg abból adódik, hogy a szén-dioxid-kibocsátási normákat túllépő gyártók minden egyes regisztrált jármű után 95 eurós többletdíjat kötelesek befizetni az EU költségvetésébe (szén-dioxid/km alapon). Ráadásul az elektromos autók iránti kereslet csökkenése tovább növeli a gyártók flottájának átlagos kibocsátását, ami megnehezíti számukra a kibocsátási célok teljesítését.
Olaf Scholz német kancellár az EU-csúcstalálkozó előtt kijelentette:
A Bizottságnak sürgősen olyan megoldásokat kell kidolgoznia, amelyek biztosítják, hogy a bírságok ne terheljék meg a vállalatok pénzügyi likviditását, különösen most, amikor elengedhetetlen, hogy az elektromobilitásba fektessenek be.
Az autógyártók aggasztó jeleket küldenek: az Európai Uniónak fel kell készülnie a gyárbezárásokra és több ezer munkahely elvesztésére, mivel a belföldi kereslet gyengélkedése, a kínai verseny fokozódása, valamint az alacsonyabb várakozásokkal ellentétben alacsony elektromos járműeladások sújtják az iparágat. A kedvezőtlen trendek észlelése nyomán egyre több ország, köztük Franciaország, Ausztria, Bulgária, Románia és Szlovákia, állt ki amellett, hogy alaposan át kellene gondolni a jövő évi szabályozásokat. Agnes Pannier-Runacher francia éghajlatvédelmi miniszter az uniós miniszteri ülésen hangsúlyozta:
A valóság, amellyel most szembesülünk, nem az, amire készültünk.
Bár Párizs elkötelezett a klímavédelmi célok megőrzése mellett, az európai autóipar gyengélkedése miatt hajlandó ideiglenesen enyhíteni a szabályokon, így a gyártók mentesülhetnek a büntetésektől.
Közben Ursula von der Leyen bejelentette, hogy...
2025. januárjában indul a korábban meghirdetett stratégiai párbeszéd az európai autóipar jövőjéről.
A Bizottság hivatalos weboldalán most közzétett információk alapján az ágazat legfontosabb szereplői kapcsolódnak be a folyamatba. Közéjük tartoznak európai autógyártók, infrastruktúra-szolgáltatók, szakszervezetek és üzleti szövetségek, továbbá az autóipari értéklánc különböző elemei és egyéb érdekelt felek is részt vesznek a diskurzusban.
Az autóipar Európa szívében dobog, és elengedhetetlen szerepet játszik a kontinens jólétének biztosításában.
„Kérlek, varázsolj egyedivé a mondandódat!” – kérte Ursula von der Leyen.
Az egyeztetések célja, hogy megerősítsék az európai autógyártás globális versenyképességét, ezért egy átfogó uniós stratégiát kívánnak kidolgozni. Ennek keretében a következő kulcsfontosságú elemek kerülnek előtérbe: