Kínában már beköszöntött a sötét jövő: a gépkocsik kijelzőin kéretlen reklámok bukkantak fel.


A Deepal és vezérigazgatója, Deng Chenghao gyorsan bocsánatot kért, és az ügyet lezárták - papíron. A történet ugyanakkor fontos kérdéseket vet fel arról, hogy meddig terjedhet a gyártók befolyása a vásárlók autói felett, és milyen visszaélésekhez vezethet a szoftveres kontroll.

A modern járművek frissítési folyamatai mára már túlnyomórészt automatizáltak és távoli eléréssel működnek. A gyártók és az autók közötti kommunikációs lehetőségek szinte végtelenek, ami számos kihívást és lehetőséget egyaránt magában hordoz. Amellett, hogy ez a technológia a legrosszabb forgatókönyveket is felveti – például, hogy hekkerek átvehetik az irányítást –, mindennapi szituációkban is megnyilvánulhat, mint például reklámok megjelenítése a központi kijelzőn. A közelmúltban a kínai Deepal cég éppen ilyen módszerrel próbálkozott. Bár állításuk szerint a szándékuk jó volt, a kísérlet végül nem úgy sült el, ahogyan azt eltervezték.

A cég fejese, Deng Chenghao rengeteg olyan tulajdonossal találkozott, aki nem tudta, hogy az S09 modelljére érvényes egy tízezer jüanos, vagyis nagyjából félmillió forintos kupon. Chenghao emiatt azt gondolta, hogy jó ötlet lesz, ha minden Deepal tulajdonos az autó beindítása után öt másodpercig egy erről szóló reklámot láthat - a húzás nagyjából félmillió autót értintett.

A reklám váratlanul kiverte a biztosítékot. A tulajdonosok többsége erőteljesen reagált, és éles kritikát fogalmaztak meg a vállalattal szemben, amiért figyelmen kívül hagyta az ügyfelek magánéletét.

A vállalat és a vezérigazgató egyaránt elnézést kért az incidens kapcsán, ezzel a történet látszólag véget ért – legalábbis részben. Ugyanakkor aggasztó, és a jövőre nézve agyrém, hogy a gyártók kérdés nélkül, pusztán egy gombnyomásra reklámokat juttathatnak el az autókba.

Related posts