Az események gyorsan felgyorsulnak: a dominók máris egymás után dőlnek, és a tengeri kereskedelem jövője komoly veszélybe került. Csak néhány nap leforgása alatt drámai mértékű visszaesés tapasztalható | szmo.hu

A Les Echos francia gazdasági lapra hivatkozva a Portfolio arról számol be, hogy az amerikai vámháború következményeként súlyos válság jelei mutatkoznak a tengeri szállítás piacán. Ez a helyzet különösen aggasztó az Egyesült Államok és Kína közötti kereskedelmi kapcsolatokat illetően.
A hajózási társaságok sorra törlik a szállítmányokat, és sokan arról számolnak be, hogy a konténerkapacitásra vonatkozó megrendelések 50-60 százalékkal estek vissza. A forgalom "teljesen befagyott", főként a Kína-USA útvonalon.
A helyzet tovább romlott az április 4-én bejelentett amerikai vámemelés következtében, amely 145 százalékos növekedést jelentett. Ezt követően Peking is reagált, és másnap 125 százalékos vámemelést vezetett be az amerikai termékekre. Ennek eredményeként a szállítmányok közel 70 százalékát leállították vagy törölték. A közelmúltban pedig már olyan eset is előfordult, hogy egy kínai légitársaság úgy döntött, nem veszi át az amerikai Boeingtől megrendelt és már leszállított utasszállító repülőgépet, amelyet végül vissza kellett küldeni az Egyesült Államokba.
A Kereskedelmi Világszervezet előrejelzése szerint az áruforgalom az Egyesült Államok és Kína között akár 80%-os csökkenéssel is szembesülhet. Ezt a prognózist a hajótársaságok foglalási statisztikái is megerősítik: 2023 március 30. és április 8. között világszerte 18,4%-kal esett vissza a konténerfoglalások száma.
Bár Európát egyelőre kevésbé érinti a válság, a hatások hamarosan ide is elérhetnek. A Távol-Keletről Észak-Európába tartó szállítások mennyisége rekordszintre emelkedett, ami rövid időn belül túlterhelheti a már most is zsúfolt rotterdami, antwerpeni és hamburgi kikötőket.
A szállítmányozási szektorban dominóhatás kezdett kibontakozni, ám a következmények mértéke még teljesen kiszámíthatatlan. Egy dolog biztos: Magyarország sem fogja megúszni a hatásokat. Korábbi cikkünkben említettük, hogy az Egyesült Államok által bevezetett importvámok - különösen az európai autógyártásra gyakorolt hatásuk - valamint a fokozódó kereskedelmi feszültségek Kínával, komoly kihívások elé állíthatják hazánkat. Ennek legfőbb magyarázata, hogy a magyar gazdaság jelentős mértékben támaszkodik a német autóiparra és a kínai elektromos járművek, valamint akkumulátorok gyártására.