A Mercedes-Benz vezetősége különleges együttműködésbe kezdett Orbán Viktorral, amely új dimenziót ad a német sajtó világának.

A Stuttgarter Nachrichten információi szerint a Mercedes nem hangoztatja hangosan, hogy vezérigazgatója, Ola Källenius rendszeresen egyeztet a magyar kormány képviselőivel, köztük Orbán Viktorral. A cikk megjegyzi, hogy a német közvélemény tájékoztatása erről a lehető legkisebbre van mérsékelve. Eközben a Mercedes jelentős számú munkahelyet helyez át Németországból Magyarországra, elsősorban a lényegesen alacsonyabb költségek miatt.
A Stuttgarter Nachrichten hírei szerint a német Mercedes-Benz nem hirdeti nagydobra, hogy vezérigazgatója, Ola Källenius rendszeresen tárgyal a magyar politikai elit képviselőivel, beleértve Orbán Viktor miniszterelnököt is. A cikk szerint a konszernvezető a legmagasabb szinten ápolja a kapcsolatokat a magyar politikával, ám a német közvélemény számára ezt a lehető legdiszkrétebben szeretnék kezelni – írja az mfor.hu.
A találkozók során kizárólag a magyar fél számol be az eseményekről, a német autógyártó pedig sem előzetesen, sem utólag nem nyújt hivatalos tájékoztatást. Ez a gyakorlat érvényesült március közepén is, amikor Orbán Viktor Källeniusszal együtt állt a magyar zászlók előtt, mindketten azonos öltözetben. Hasonlóképpen Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter is megosztott egy közös fényképet Facebook-oldalán a Mercedes vezérigazgatójával, a cég lobbiügyekért felelős vezetőjével és Orbánnal, de a német fél részéről nem érkezett hivatalos válasz.
A Mercedes ezekre a megkeresésekre nem reagál, még azt sem erősíti meg, hogy a találkozók egyáltalán megtörténtek volna. A lap kérdéseire sem adott tartalmi választ a vállalat. Arra sem reagált, hogy miként egyeztethető össze a magyar miniszterelnökkel való együttműködés azokkal az értékekkel, amelyeket a Mercedes egyébként a magáénak vall - például a demokrácia, a jogállamiság vagy az AfD programjával szembeni elhatárolódás.
A háttérben a termelési hálózat átalakítása zajlik. A Mercedes jelentős mértékben csökkenti németországi gyártókapacitását, miközben párhuzamosan fokozza jelenlétét Magyarországon. A vállalat célja, hogy az európai gyártásban megduplázza az alacsony költségű országok arányát, így a jelenlegi 15 százalékról 30 százalékra kívánják emelni ezt a részesedést.
A stuttgarti székhelyű autógyártó évente 100 ezer autót szeretne inkább Magyarországon gyártani, mint Németországban. Több ezer munkahely vándorolhat hazánkba. Wilhelm szerint "ott az úgynevezett tényezőköltségek - amelyek közé elsősorban a bérek tartoznak - 70 százalékkal alacsonyabbak, mint Németországban."
A kecskeméti üzem célja, hogy évente 100 ezerrel több autót állítson elő, ami olyan volumen, amely eddig Németország gyáraiból került ki.
A lapban később egy figyelemre méltó véleménycikk is napvilágot látott, amely a Mercedes és a Bosch magyarországi expanzióját helyezi a középpontba. A szerző, Matthias Schmidt, éles kritikát fogalmaz meg, rámutatva arra, hogy míg a német ipar vezetői új üzleti lehetőségeket kutatnak a világ feszültségekkel terhelt régióiban, egyre inkább hajlamosak együttműködni olyan kormányokkal, amelyek nyíltan figyelmen kívül hagyják a demokratikus normákat.
"Hogy maguk az érintettek sem érzik teljesen komfortosan magukat ezekkel az üzletekkel, az abból is látszik, milyen titokban akarta kezelni a Mercedes vezérigazgatója, Ola Källenius a legutóbbi látogatását Orbánnál" - idézi a szerzőt az mfor.hu.