A horrorplüss figurák, mint a Labubu, mára igazi státuszszimbólummá nőtték ki magukat, és a gyűjtők körében hatalmas népszerűségnek örvendenek. Ezek a különleges, ijesztő, mégis vonzó plüssök nem csupán játékok, hanem egy új trend részei, amely milliós be


A kínai játékgyártó egy különleges varázslattal és gyűjtőszenvedéllyel fűszerezett új trendet indított el, amikor tízezer forintos plüssfigurákat dobott a piacra. Ezzel nem csupán a játékosok figyelmét keltette fel, hanem egy újfajta őrületet is teremtett, amely az újdonságok iránti vonzalomra épít.

Néhány év leforgása alatt egy igazán különleges plüssbaba hódította meg a világot, amely bizarro külsejével és markáns jellemzőivel – ijesztő fogsorával, groteszk vigyorával és hegyes füleivel – inkább egy mini szörnyetegre emlékeztet. Ez a moncsicsi 21. századi kistestvére, Labubu, igazi őrületet váltott ki a fiatal lányok körében, és ami még meglepőbb, a felnőtt nők is teljesen odáig vannak érte. Az online boltban megjelenő új kollekciós darabok pillanatok alatt eltűnnek a virtuális polcokról, a figurát árusító üzletek előtt pedig gyakran rendőrségi kordont kell felállítani a vásárlók áradatának megfékezésére.

A karaktert, aki a hongkongi születésű és Belgiumban élő művész, Kasing Lung kreatív elméjéből pattant ki 2015-ben, eredetileg a gyerekkönyvek világába szánták. Ez a figura a skandináv mitológia ihlette "Monsters", azaz Szörnyek sorozat egyik fontos tagja lett, ahogyan azt a Tatler Asia is megjegyzi. 2019-ben Lung egy exkluzív licencszerződést kötött a hongkongi tőzsdén bejegyzett kínai Pop Mart játékgyártó céggel, amelynek köszönhetően ez a mesebeli lény valósággá vált. Azóta a távol-keleti animekultúra egyik legújabb felfedezettje lett, és különféle méretekben, színekben és formákban elérhető, kezdve a praktikus kulcstartóktól egészen a vinylarcú, puha verziókig.

A Pop Mart jól tudta, hogyan érheti el a nagy sikert, és a Labubu bevezetésével ismételten bizonyította, hogy a jól bevált koncepciók és értékesítési stratégiák működnek. A Financial Times jelentése szerint a cég a tehetős fiatalokat célozza meg egyedi, gyűjtögethető dizájnerjátékaival, amelyeket saját tervezőcsapata álmodott meg, és kizárólag a vállalat hivatalos weboldalán vagy üzleteiben kínál. Különösen népszerűek a vakdobozos játékok, köztük a Labubu is, amelynek esetében a vásárlók izgalmas meglepetésre számíthatnak: a figurák színe és stílusa rejtve marad a csomagolás eltávolításáig, így minden vásárlás egy új kalandot jelent.

A Labubu termékei nem éppen olcsó mulatság: az április végi legújabb kollekció egyes figurái például 27,99 dollárba kerültek, ami körülbelül 10 ezer forintnak felel meg. Ez egyetlen figura vásárlásakor még nem tűnik túlzottan elrugaszkodottnak, ám figyelembe kell venni, hogy a gyártó főként azokra a szenvedélyes gyűjtökre épít, akik hajlamosak többet is vásárolni, így egyetlen vásárlás összege akár ötször-hatszorosára is rúghat. Például a hat figurából álló áprilisi kollekció ára körülbelül 168 dollár, ami nagyjából hatvanezer forintot jelent. Az időről időre piacra dobott tematikus kollekciók mellett azonban számos egyéb állandó és együttműködési darab is elérhető: a Pop Mart kanadai oldalán például található egy plüss, amely jelenleg nem elérhető, de ha kapható lenne, annak ára 1689 kanadai dollárra (több mint 430 ezer forintra) rúgna.

A Labubu a Pop Mart legnépszerűbb szellemi terméke, amely kiemelkedő szerepet játszik a vállalat sikerében. A legfrissebb éves jelentés alapján a Monsters IP, amely magában foglalja a Labubut is, 2024-ben körülbelül 3 milliárd jüan (ez körülbelül 146 milliárd forintnak felel meg) bevételt generált. Az IP-hez kapcsolódó bevételek hihetetlen 726 százalékos növekedést mutattak egy év alatt, ahogy azt a Time magazin cikkében is megemlítik.

A Pop Mart, amely globálisan 530 boltjával van jelen, tavaly lenyűgöző, csaknem 370 százalékos növekedést mutatott be részvényeinek értékében. A vállalat összesített bevétele elérte az 1,8 milliárd dollárt, ami körülbelül 640 milliárd forintnak felel meg.

A Labubu körüli izgalom és a megnövekedett kereslet remekül illusztrálja, hogy a viszonteladók már az új kollekció megjelenésének napján az eredeti ár többszöröséért kínálják ezeket a termékeket más platformokon, mint például az eBay.

Meglepetésként szolgál, hogy mennyien hajlandóak pénzt áldozni rá – a Labubu mára már szinte státuszszimbólummá nőtte ki magát. Vannak, akik táskadíszként használják, sőt, még a legdrágább luxustáskáikra is lazán felcsatolják őket. Mások viszont megszállott gyűjtők, akik folyamatosan bővítik kollekciójukat, és minden nap új ruhába öltöztetik, ápolják a figuráikat. Érdekes módon a plüssök öltöztetésére külön piac alakult ki, ahol a ruháktól kezdve a különféle kiegészítőkig szinte minden megtalálható.

A siker titka kétségtelenül a közösségi média platformokon, különösen a YouTube-on és a TikTokon végzett hirdetési tevékenységben rejlik. Itt találkozunk azokkal a bontogatós és haul videókkal, ahol a felhasználók nem csupán a legújabb szerzeményeikkel dicsekednek, hanem hasznos információkat is megosztanak a beszerzési élményeikről. Az eredeti figurák mellett azonban, ahogy az már lenni szokott, megjelentek a hamisítványok is a piacon. Ezek az úgynevezett Lafufuk másolatok árban jóval kedvezőbbek, de kivitelezésük és dizájnjuk nem éri el az eredetiek színvonalát.

De nem csak a Labubu tett szert rövid idő alatt meglepően nagy népszerűségre. Évek óta kelendőek a Ty amerikai multinacionális vállalat apró méretű Beanie Babies plüssei és a puha állatfigurás Squishmallows párnák is. Iparági előrejelzések szerint a kínai dizájnerjáték-piac forgalma 2026-ra meghaladhatja a 15 milliárd dollárt, ami több mint 1500 százalékos növekedést jelentene.

Related posts