Túlélők beszámolója szerint a zúgó csattanások és hirtelen durranások előzték meg az azeri repülőgép tragikus lezuhanását. A történtek részletei sokkolóak, és a tanúk emlékeiben még mindig élénken élnek. - Világgazdaság
Egy légiutas-kísérő tanúvallomása szerint három éles durranás hallatszott, míg mások a Reutersnek adott nyilatkozatukban két határozott csattanásról számoltak be.
Az Azerbaijan Airlines kazahsztáni balesetet szenvedett repülőgépének két utasa és egy tagja a személyzetnek a Reutersnek adott interjújában elmondták, hogy legalább egy erőteljes csattanást hallottak, miközben a gép az eredeti célállomása, a dél-orosz Groznij felé tartott.
A szörnyű esemény következtében legalább 38 ember életét vesztette.
- nyilatkozta Subhonkul Rakhimov, az egyik utas a kórházból. "Nyilvánvaló volt, hogy a gép megsérült, biztosak voltunk benne, hogy meghalunk" - hangsúlyozta
Egy másik utas is megszólalt a Reutersnek: "Nagyon megijedtem" - mondta Vafa Shabanova, hozzátéve, hogy volt egy második durranás is.
Mindkét utas tapasztalata alapján a robbanást követően a kabin oxigénszintje lecsökkent.
Zulfugar Asadov, a légiutas-kísérő, megosztotta, hogy három éles durranást hallott.
A kapitány számára tanácsot adtak, hogy a kényszerleszállást a tenger vizére végezze, ám ő úgy döntött, hogy inkább Aktau irányába fordítja a repülőgépet, és a szárazföldön, egy biztonságosabb helyen hajtja végre a landolást.
- mondta kiegészítve.
A legfrissebb azerbajdzsáni vizsgálatok előzetes megállapításai alapján négy, a katasztrófával összefüggő esetben az orosz légvédelem tévedésből lőtte le a gépet. A Kreml eddig nem fűzött kommentárt az eseményekhez.
A repülőgép utasai a lezuhanás előtt készített felvételeken oxigénmaszkot és mentőmellényt viselő személyeket örökítettek meg.
A későbbi felvételek szerint véres, összezúzódott utasok másztak ki a gépből. A teljes csendet a sérültek jajgatása törte meg.
Ez nem az első alkalom.
A térség történetében már korábban is súlyos tragédiák zajlottak. Például 2020-ban az Ukraine International Airlines PS752-es járata az iráni Forradalmi Gárda támadásának esett áldozatul, ami 176 ember életét követelte a fedélzeten. Ezt megelőzően, 2014-ben a Malaysian Airlines MH17-es járatát Kelet-Ukrajna légterében egy orosz BUK rakétarendszer találta el, ami 298 utas és a teljes személyzet halálát okozta.
Ugyan a grozniji körzet több mint 850 kilométerre van az ukrajnai frontvonalaktól, de az ukrán drónok - amelyeket több orosz rendszer is zavar - messze a háborús körzet mögé is berepülnek, veszélyeztetve a polgári légi közlekedést is.