A repülő taxik korszaka a védelmi célok révén bontogathatja szárnyait.

A repülő taxik évtizedek óta a jövő technológiájának ígéreteiként lebegnek a köztudatban, de most úgy tűnik, hogy a hadsereg, az egészségügy és a teherszállítás területén megjelenő új igények, valamint az amerikai kormány friss támogatási intézkedései valódi forradalmat indíthatnak el. A párizsi légi szalonon nyilatkozó gyártók egyetértenek abban, hogy ez a pillanat lehet a paradigmaváltás küszöbén.
Donald Trump amerikai elnök arra kérte a szabályozó hatóságokat, hogy sürgősen gyorsítsák fel az elektromos, függőleges fel- és leszállásra képes repülőeszközök (eVTOL-ok) tanúsítási folyamatát. E lépés célja, hogy megerősítse az Egyesült Államok technológiai dominanciáját az ázsiai riválisokkal szemben.
Az elnöki rendelet új lökést adott az iparágnak, amely eddig elsősorban a szabályozási bizonytalanságokkal és szkepticizmussal küzdött. Az USA most más szövetséges országokkal - köztük az Egyesült Királysággal, Kanadával és Ausztráliával - közösen dolgozik a nemzetközi engedélyezési folyamat egyszerűsítésén.
A repülő taxik gyártói szerint a valódi áttörés nem a magánszemélyek, hanem az állami felhasználás révén jöhet el. Az amerikai légierő Agility Prime programja már most is együttműködik olyan gyártókkal, mint a Joby Aviation, az Archer és a BETA Technologies.
A BETA vezérigazgatója, Kyle Clark szerint a technológia előnyei akkor válnak világossá, amikor rendszeres használatba kerül: "Ez nem heti egyszeri járat, hanem naponta többször is bevethető, és az elektromos hajtás minden előnyét kihasználja" - mondta.
A Joby és az Archer már lenyűgöző, 130-140 millió dollár értékű katonai szerződéseket kötött. A BETA eddig több ezer felszállást végzett el katonai bázisokon, bizonyítva ezzel megbízhatóságát. A Wisk Aero, amely a Boeing égisze alatt működik, az automatizált rendszerek fejlesztésére helyezi a hangsúlyt, és már készül arra, hogy bevezesse a teljesen pilóta nélküli szolgáltatását.
A szereplők véleménye szerint a hadsereg, a sürgősségi egészségügyi szolgáltatások és az áruszállítás az a három kulcsfontosságú terület, ahol a technológia először teret nyerhet. Ebből a három szektorból pedig könnyen átszivároghat a civil, mindennapi közlekedés világába - olvasható a Reuters hírében.