Légy óvatos, ha a következő napokban online vásárlásra adod a fejed! A szakértők egy komoly veszélyre hívják fel a figyelmet, amely megnehezítheti az internetes tranzakcióidat.
Melyik város nem a Duna mentén helyezkedik el? Ezt a kérdést még az iskolában érdemes volt tudni!
Még akkor is érkezhet hozzánk drága, utánvételes csomag, ha nem rendeltünk semmit - és ez csupán egy a sok módszer közül, amivel az év végi vásárlási időszakban csalók kicsalhatják a pénzünket. Ahogy közeledik a karácsony, egyre többen választják az online vásárlás kényelmét, de fontos, hogy tudatosak legyünk, és kellő óvatossággal járjunk el a virtuális térben történő vásárlás során is.
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Hírközlés-felügyeleti Igazgatóságának szakértői most figyelmeztetnek a kockázatokra, miközben értékes tanácsokat osztanak meg a közelgő év végi leárazásokkal kapcsolatban, hogy a vásárlások során valóban kedvező döntéseket hozhassunk.
Novembertől szinte minden webáruház hangzatos "Black Friday" akciókkal igyekszik felpörgetni az eladásait, a beharangozott leárazások mellett azonban sokan különféle módszerrel próbálják kevésbé megfontolt vásárlásra ösztönözni látogatóikat. Ezzel szembesülhet, aki egy árucikk oldalát böngészve azt olvashatja, hogy a termékből "már csak öt darab van", vagy hogy rajta kívül "még huszonkét ember nézi" az akciós árucikket.
Az NMHH szakértői hangsúlyozzák, hogy rendelés előtt érdemes alaposan átgondolni, valóban szükségünk van-e az adott termékre. Fontos, hogy szánjunk időt a megfontolt döntéshozatalra. Érdemes körülnézni, léteznek-e hasonló termékek kedvezőbb áron, és érdemes ellenőrizni a kinézett árucikk árát más webáruházakban is. Ebben a folyamatban jól jöhetnek az ár-összehasonlító oldalak, ahol nemcsak az árakat, hanem a korábbi ármozgásokat is megtekinthetjük. Így könnyebben felmérhetjük, hogy az egyedülállónak hirdetett ajánlatok valóban annyira kivételesek-e, mint ahogy azt ígérik.
Legyünk körültekintőek, ha egy addig általunk nem ismert webáruház kínál gyanúsan kedvező árakat. Első körben érdemes elolvasnunk az adott kereskedőről szóló vásárlói véleményeket: ha egyáltalán nem vagy csak a közelmúltból találunk ilyeneket, az gyanúra adhat okot. Ellenőrizzük, hogy a kereskedő oldalát megnyitva a böngésző címsorában van-e biztonságos kapcsolatot jelölő lakat ikon - ha ez hiányzik, ne adjunk meg érzékeny adatokat az adott oldalon. Ne feledjük azt sem, hogy minden webáruháznak fel kell tüntetnie az elérhetőségi adatait és világos tájékoztatást kell nyújtania a szállításról, fizetésről, termékjellemzőkről és az elállási jogról is.
Ahogy közelednek az ünnepek, a postai szolgáltatók forgalma egyre intenzívebbé válik, és a szállítási időket gyakran nem tudják garantálni. Ezért célszerű minél előbb leadni a karácsonyi rendeléseinket, hogy biztosan időben megérkezzenek a várt ajándékok. Ne felejtsük el, hogy ha külföldi piactérről vásárolunk, a szállítás akár több hétig is eltarthat, és az EU-n kívülről érkező termékek esetén további áfa- vagy vámköltségek merülhetnek fel. Fontos, hogy rendeléskor olyan e-mail címet és telefonszámot adjunk meg, ahol könnyen elérhetők vagyunk, így a futárszolgálat zökkenőmentesen fel tudja venni velünk a kapcsolatot.
Az előzetes szolgáltatói értesítések gyakran tartalmaznak egy különleges nyomkövetési linket. Ezen a linken keresztül bármikor nyomon követhetjük, hogy éppen hol tart a küldeményünk. Néhány szolgáltatónál ráadásul lehetőség nyílik a kézbesítés várható időpontjának módosítására, valamint a választott fizetési mód átkonfigurálására is.
A szakemberek felhívják a figyelmet: gyanakodjunk, ha az elvileg a futárszolgálattól érkező értesítés szövege magyartalan, a feladójának e-mail-címe eltér a futárszolgálat hivatalos címétől, vagy az üzenetben található link nem a szolgáltató hivatalos oldalára vezet. Az ilyen linkekre kattintva könnyen adathalász weboldalakon találhatjuk magunkat, ahol bankkártyánk adatait vagy a netbankos bejelentkezési adatainkat próbálják kicsalni tőlünk. Ne feledjük, a banki belépési adatainkra soha nem lehet szükség egy csomag kézbesítéséhez.
A csalók egyre kifinomultabb módszerekkel próbálnak pénzt szerezni, és az egyik leggyakoribb trükkjük, hogy drága, utánvételes csomagokat küldenek nekünk, amelyeket soha nem rendeltünk meg. Fontos, hogy még az átvétel előtt alaposan ellenőrizzük a csomag címzettjét és feladóját. Ha mi vagyunk a megadott névre címzett, és biztosak vagyunk benne, hogy nem várunk semmilyen küldeményt, akkor a legjobb, ha visszautasítjuk az átvételt, mielőtt kifizetnénk azt. Azokban az esetekben is, amikor családtagok vagy munkatársak nevére érkezik a csomag, légy óvatos! Mindig győződj meg arról, hogy a címzett tényleg vár-e küldeményt az adott feladótól. További hasznos tanácsokat a csalások ellen a KiberPajzs weboldalán találhatsz.
Amennyiben a csomagunk sérülten érkezik, fontos, hogy ezt azonnal jelezzük a futárnak. A futár köteles a kézbesítési okiraton rögzíteni a sérülést. Ha a probléma csak a csomag felbontása után derül ki, akkor a kézbesítést követő három munkanapon belül írásban értesíthetjük a postai szolgáltatót, és ilyenkor kártérítési igényünket is beadhatjuk. Érdemes tudni, hogy a postai szolgáltatók kizárólag a csomag kézbesítéséért felelnek, így nem rendelkeznek információval a csomag tartalmáról. Címzettként csak akkor kereshetjük fel a postai szolgáltatót, ha a küldemény kézbesítése során problémát tapasztaltunk. Ha a rendelt termékkel vagy a rendelés teljesítésével kapcsolatban van kifogásunk, akkor az eladóhoz kell fordulnunk.
A postai szolgáltatásokról és a médiahatóság postafelügyeleti tevékenységéről további információkat az NMHH honlapján olvashatunk. A vásárlókat megillető fogyasztói jogokról a Nemzetgazdasági Minisztérium Fogyasztóvédelmi Portálján lehet tájékozódni, ahol sok más hasznos tippet és aktuális hírt is találhatunk.