A kormány zöld utat adott jelentős mértékű beruházásoknak.

Az építési és közlekedési miniszter által benyújtott javaslatok alapján a kormány elkötelezett több jelentős közlekedési és infrastrukturális fejlesztés megvalósítása mellett.
Megjelent a Magyar Közlönyben számos kormányhatározat különféle beruházásokkal kapcsolatban, ezekről röviden az Építési és Közlekedési Minisztérium számolt be a Facebook-oldalán.
Ebből kiderül, hogy támogatást kapnak a Gubacsi vasúti híd első szakaszának megvalósításához kapcsolódó területszerzési és területelőkészítési munkálatok, ami lehetővé teszi a területvásárlási folyamatok megindítását. A Magyar Közlöny a Gubacsi híd új szerkezetéről szóló szövegezést használ a teljes projektre vonatkozóan - ez a Magyar Építők szerint arra utalhat, hogy új híd építését készítik elő.
A projektjavaslat így hangzik: "A Gubacsi vasúti híd és a hozzá kapcsolódó létesítmények korszerűsítése céljából indított fejlesztés elsődleges célja a Csepeli Szabadkikötő megbízható, biztonságos és fenntartható vasúti ellátottságának biztosítása. Ezt a Gubacsi vasúti híd és a Csepeli Szabadkikötő közötti vasúti kapcsolat fejlesztésével kívánjuk elérni. Az új híd szerkezete lehetővé teszi a magasabb sebességű közlekedést és nagyobb tengelyterhelést, hozzájárulva ezzel a logisztikai hatékonyság növeléséhez."
A területszerzéssel és tervezéssel összefüggő feladatok finanszírozására jövőre 2 milliárd forintot, a következő három évben pedig körülbelül 600 millió forintot különít el az állam költségvetése, valamint az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) forrásaiból. A projekt a CEF tartaléklistáján található, és összesen nettó 25,137 milliárd forintra számítanak. Hazai forrásigény tekintetében pedig körülbelül nettó 12,421 milliárd forint szükséges.
Kiemelt finanszírozást kap a Szekszárdot elkerülő út második és harmadik ütemének előkészítése, amely magában foglalja a szükséges tanulmánytervek elkészítését, a környezeti hatásvizsgálatokat és a környezetvédelmi engedélyek megszerzését.
A Modern Városok Program keretében Békéscsabán számos új beruházás valósul meg, amelyek jelentős többletforrást nyújtanak. Kiemelkedő projekt a geotermikus energiahasznosító rendszer fejlesztése, amely több helyi létesítmény fűtését fogja biztosítani, hozzájárulva ezzel a fenntarthatósághoz. Továbbá, az Építők útja második ütemének megvalósítása is a tervek között szerepel, amely jelentősen javítani fogja a Lencsési lakótelep közlekedési lehetőségeit. Ezen felül, az iparterületek infrastrukturális fejlesztése is támogatást élvez, amelynek célja a biztonságos kerékpáros közlekedés megvalósítása az állami és az északi iparterület között.
A CEF forrásait a soproni vasútállomás fejlesztésére és kapacitásának növelésére is felhasználják. A kormányhatározat szerint a Győr-Sopron vasúti vonal Harka és Sopron közötti szakaszának jelenlegi egyvágányú kialakítása komoly szűk keresztmetszetet jelent, amelynek megszüntetése elengedhetetlen. Ennek érdekében tervezik a Győr-Sopron vonal fejlesztésének első lépéseként a Sopron-Harka vonalszakasz két ütemben történő korszerűsítését: az I. ütem során a Sopron állomás fejlesztése valósul meg, amelynek célja a forgalmi igények hatékonyabb kezelése és a TEN-T átjárhatósági hiányosságok megszüntetése. Az I. ütemhez 11,791 milliárd forint uniós CEF-forrást, valamint 2,08 milliárd forint nettó hazai költséget terveznek.
Az építési és közlekedési miniszter mostantól felhatalmazást kapott az Európai Bizottsággal való támogatási megállapodások megkötésére, valamint a projektekhez szükséges szerződések lebonyolítására - tájékoztatott a tárca közleménye. A kormány e döntésével minden akadályt elhárított annak érdekében, hogy a CEF forrásaiból finanszírozott projektek végrehajtása zökkenőmentesen megkezdődhessen.
"Amennyiben az Európai Bizottság dönt a tartaléklistán szereplő projektek megvalósításáról, akkor a kormány készen áll a beruházások megvalósítására és a szükséges hazai intézkedések haladéktalan megtételére" - közölték.