A Lidl majonéze, az Aldi tésztacsomagja és a Coop kakaója kisebb méretben kerül a boltok polcaira: újabb termékek zsugorodását jelentették be a kiskereskedelmi láncok.

Több termék "vékonyabb" lesz a jövőben az élelmiszer-gyártók és élelmiszer-kiskereskedelők legfrissebb bejelentései szerint. Ezeket gyűjtötte össze a HVG szerkesztőségi blogja, a Buksza a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) oldaláról. A következő termékekről van szó:
Az a kérdés, hogy a szóban forgó termékek a jövőben milyen költségek mellett lesznek elérhetőek. Ha a kiszerelés csökkentése nem jár együtt az árak arányos mérséklésével, akkor erősebb kifejezéssel élve "zsugorflációról" vagy más néven "legrammozásról" beszélhetünk. Ennek a jelenségnek a lényege, hogy a termékek mennyisége, legyen az súly vagy térfogat, csökken, miközben az árak változatlanok maradnak, sőt, akár még emelkedhetnek is. A vásárlók így az eddigi összegért kevesebb terméket kapnak, tehát valójában az egységáruk növekedésével néznek szembe.
Elemzők matematikai közgazdaságtani módszerekkel kutatták a zsugorfláció jelenségét. Megállapították, hogy az élelmiszer-gyártók és -kereskedők gyakorlatilag kénytelenek részt venni egyfajta zsugorflációs versenyben. Függetlenül attól, hogy a politikai döntéshozók és a fogyasztóvédelmi szervezetek milyen lépéseket tesznek, a vállalatok nem szándékoznak megszüntetni ezt a gyakorlatot.
Az elemzés készítői közölték, zsugorfláció-ellenes törvényi szabályozás, - amely előírja például, hogy tegyék közzé a kiszereléscsökkentéseket - nem igazán jó megoldás. A cégek dönthetnek úgy, hogy hasonló csomagolásban új terméknévvel is forgalomba hozzák a zsugorinflációs megoldással drágított árut, amivel megkerülik azt a vádat, hogy ugyanabból a termékből kevesebbet adnak a régi árért.
A vásárlók érdemesek lehetnek jobban odafigyelniük, főleg akkor, ha nem csupán rutinszerűen vásárolnak, hanem alaposan megvizsgálják az egységárat. A magyar jogszabályok értelmében ilyenkor kötelező olyan figyelmeztető címkét elhelyezni, amely felhívja a figyelmet arra, hogy „Vigyázzon, a termék mennyisége csökkent!”