"Példátlan" felemelkedésüket követően egy új McLaren-éra kezdődhet az F1 világában – állítja Brown az M4 Sportnak adott interjújában.


Zak Brown szerint a McLaren elmúlt két évben tapasztalt fejlődése a Forma-1 történetének egyik leggyorsabb és legjelentősebb átalakulása. De vajon ez a folyamat új fejezetet nyithat a McLaren történetében a közelgő nagy szabályváltozások fényében?

A Szingapúri Nagydíj során a McLaren csapata véglegesen biztosította be a konstruktőri bajnoki címét, ezzel egy történelmi pillanatot teremtve. Ez az első alkalom 1991 óta, hogy sikerült megvédeniük a címüket. A 34 évvel ezelőtt elért győzelem egy jelentős McLaren-korszak záróakkordját jelentette, hiszen 1988-tól kezdődően négy egymást követő csapatbajnoki címet zsebeltek be, és már 1984-ben és 1985-ben is ők uralták a versenypályákat.

Niki Lauda, Alain Prost és Ayrton Senna legendás eredményeit Zak Brown, a McLaren jelenlegi ügyvezető igazgatója, még lelkes Forma-1-es szurkolóként követte figyelemmel. Az amerikai szakember 2016-ban csatlakozott a patinás wokingi csapathoz, és 2018-tól már a versenyrészleg irányítását is átvette. Az ő vezetésével a csapat megkezdte egy jelentős megújulás útját, ám ez az átalakulás nem hozta meg azonnal a várt sikereket: az ígéretes 2021-es idény után 2022-ben az új szabályok bevezetése következtében visszaesés következett be. 2023 elején a versenyzők még a Q1-es kiesés elkerüléséért küzdöttek, de a csapat felemelkedése már a szezon közepére elkezdődött, új csapatfőnökük, Andrea Stella és az átszervezett technikai vezetők révén. Brown hangsúlyozta, hogy "azt a sikert, amit elértünk, azok az emberek segítették, akik 2023 elején az autót biztosították számunkra; ők ugyanazok, akikkel korábban egymás után két bajnokságot nyertünk." Ezzel arra utalt, hogy a siker kulcsa nem a teljes szakembergárda cseréje volt, hanem csupán bizonyos átszervezések és vezetői váltások.

"A Forma-1 történetében még sosem volt ennyire kiélezett a versenyhelyzet. Még a leggyengébben teljesítő csapatok is lenyűgöző teljesítményt nyújtanak. Az eddigi szezonban ádáz csaták zajlanak a pályán. Az ember természeténél fogva arra törekszik, hogy domináljon, ahogyan azt mi is tettük a szezon nagy részében, de sosem szabad előre elvárásokkal nekivágni a versenyeknek. Az egymást követő két bajnoki győzelem a McLaren csapatának elhivatott munkájának gyümölcse, legyen szó a gyárról vagy a versenypályáról. Ebben a sikerben kulcsszerepet játszik Andrea Stella csapatfőnök, a csapat vezetősége, és természetesen a két kivételes versenyzőnk, Lando és Oscar, nélkülük ez a siker nem valósulhatott volna meg" - méltatta a csapatot Brown.

Amikor megkérdezték, hogy a jelenlegi két győzelmet hol helyezné el a McLaren történetében, a válasz nem volt egyszerű. "A rangsorolás nem könnyű feladat, hiszen a McLaren az évek folyamán hihetetlen eredményeket ért el. A csapatnak számos domináló időszaka volt, és nehéz összehasonlítani a 2024-es és 2025-ös sikereket az 1988-as, 1989-es, 1990-es és 1991-es évek diadalaival, amikor gyakorlatilag mindent megnyertünk."

- hangsúlyozta az ügyvezető.

Ha nem egy szabályciklus utolsó éveiben jöttek volna-e győzelmek, tartós McLaren-sikerekre, akár újabb wokingi uralomra is készülhetnénk. 2026 azonban a nagy szabályváltozások miatt egy tiszta lapot jelent, és az új autókkal és motorokkal nemigen fog számítani, kinek mekkora előnye volt 2025-ben a többiekkel szemben.

A McLaren számára a legnagyobb kihívás jelenleg a kiváló teljesítmény fenntartása: bizonyítaniuk kell, hogy hosszú távon, a szabályok keretein kívül is képesek visszanyerni élcsapat státuszukat.

- állapította meg Brown.

Hogy sikerrel veszik-e az akadályt, az a jövő év zenéje. Addig meg kell még szerezniük a 2008 óta első egyéni bajnoki címüket is - vagy Oscar Piastrival, vagy Lando Norrisszal. Brown jelezte, ők még a 63 pontos hátrányban lévő Max Verstappentől is tartanak. "Miközben szeretnénk, ha csak a mi két versenyzőnk között zajlana, Max nagyon is versenyben van még. A lényeg, hogy a csapat összeszedett és nagyon alázatos maradjon. Csak tesszük tovább, amit eddig. A stratégiánk nem változik attól, hogy megszereztük a konstruktőri címet: a hátralévő versenyhétvégéket ugyanúgy közelítjük meg, ahogyan előtte az összes versenyhétvégét."

Végül hozzátette, a folytatásban is a győzelem a céljuk. "Ezért vagyunk itt: versenyeket nyerni és bajnokságokat nyerni. És nem is lehetnénk ennél éhesebbek."

Related posts